Egipt

Istnieje obowiązek wizowy

Dla klientów wykupujących wycieczki pakietowe lub sam przelot (RT-powrotny lub OW-one way) do Egiptu obowiązują następujące przepisy:

1. PASZPORT
Klienci podróżują z ważnym paszportem. Paszport powinien posiadać co najmniej 6-miesięczną ważność po dacie zakończenia planowanej podróży.

2. WIZA
Przepisy wizowe są uzależnione od portu docelowego, do którego wykupiony został przelot.
Wizę można wyrobić za pośrednictwem strony internetowej https://visa2egypt.gov.eg/eVisa.

2.1. Hurghada(HRG)
Wiza nie jest wliczona w cenę biletu lotniczego i należy ją wykupić na lotnisku. Osoby, które kupiły przelot wraz z zakwaterowaniem w hotelu oraz osoby, które zakupiły jedynie sam przelot do Egiptu (HRG, RMF lub SSH), nie mają wizy wliczonej w cenę przelotu / hotelu. Podróżujący, po przylocie do Egiptu, są zobowiązani do zakupienia wizy na lotnisku. Wiza kosztuje 25 USD w banku na lotnisku lub 28 USD u pośrednika na lotnisku i ma postać znaczka, który wklejany jest do paszportu. Wystawiana jest na okres 30 dni i o jej przedłużenie można ubiegać się w miejscowym urzędzie paszportowym. Wiza dla dzieci od 2 lat, które wjeżdżają na podstawie własnego paszportu, również nie jest wliczona w cenę wycieczki/przelotu. Paszport powinien posiadać co najmniej 6-miesięczną ważność po dacie zakończenia planowanej podróży.

2.2. Sharm el Sheikh (SSH)
Przy wjeździe na półwysep Synaj podróżujący otrzymują bezpłatną „małą wizę” („Sinai only”) w postaci stempla kontroli paszportowej. Wiza ta obowiązuje na pobyty do 14 dni i umożliwia pobyt w hotelu i miejscowościach turystycznych Synaju. W przypadku dłuższego pobytu (na okres do 30 dni) lub podróżowania po półwyspie Synaj indywidualnie lub w ramach wycieczek zorganizowanych konieczne jest wykupienie na lotnisku wizy egipskiej w cenie 25 USD w banku na lotnisku lub 28 USD w miejscowym biurze podróży (wiza ma postać znaczka wklejanego do paszportu).
Wykupiona wiza umożliwia wzięcie udziału w wycieczkach na Półwyspie Synaj:
• Kair
• Luksor
• Ras Mohammed (nurkowanie głębinowe)
• Ras Mohamed (nurkowanie powierzchniowe)
• Wyspa Tiran (nurkowanie)
• Safari na wielbłądach
• Klasztory Synaju (z klasztorem w Wadi Fairan)
• Gwiazdy Synaju
• Kolorowy Kanion
• Klasztor św. Katarzyny i Dahab
• Biały Kanion
• Góra Mojżesza i Klasztor św. Katarzyny

Jednocześnie informujemy, że ze względu na nadal obowiązujące rekomendacje ze strony MSZ dotyczące powstrzymywania się od wyjazdów poza kurorty turystyczne, szczególnie zaś od podróży do duży miast, TUI Poland w chwili obecnej nie przeprowadza żadnych wycieczek wymienionych powyżej. W chwili obecnej na stacjonarny wypoczynek w hotelu w ramach wykupionego pakietu wycieczki turystycznej wystarczające jest posiadanie tzw. „małej” wizy (Sinai Only).

Zakup samego przelotu do Egiptu lub samego pobytu w hotelu w Egipcie
Osoby zakupujące tylko przelot do Egiptu (HRG lub SSH) nie mają wizy wliczonej w cenę przelotu / hotelu. Podróżujący zobowiązani są do zakupienia wizy w Polsce w Ambasadzie republiki Egiptu przed wylotem z kraju.

Pobyty powyżej 30 dni
Przy planowanym pobycie turystycznym powyżej 30 dni należy wystąpić o wizę turystyczną w Ambasadzie Egiptu w Warszawie. Osoby przebywające w Egipcie pow. 12 tygodni nie mogą opuścić kraju lotem czarterowym.

Paszporty dyplomatyczne
Osoby pragnące wjechać do Egiptu posługując się paszportem dyplomatycznym muszą o wizę ubiegać się przed wylotem w Ambasadzie Republiki Egiptu.

Obywatele egipscy
Rezerwacja pokoi dla obywateli egipskich nie jest możliwa. Rezerwacja pokoju dla obywatela Egiptu w pokoju z kobietą posiadającą obywatelstwo inne od egipskiego i niebędącą jego żoną również nie jest możliwe.


Maroko

Obywatele RP udający się turystycznie do Maroka są zwolnieni z obowiązku wizowego na okres do 90 dni. Paszport powinien być ważny minimum 6 miesięcy od daty wjazdu do Maroka. Przy przekraczaniu granicy władze marokańskie mogą żądać udokumentowania odpowiednich środków finansowych na pobyt (gotówka, karty kredytowe, wyciąg z konta itp.). Wyjazd w innym celu niż turystyczny może wiązać się z koniecznością uzyskania wizy, niezależnie od długości pobytu. Prawo marokańskie penalizuje związki homoseksualne. Osoby będące obywatelami Maroka mogą być zakwaterowane w hotelu wyłącznie po pisemnym potwierdzeniu takiej rezerwacji z hotelową recepcją.


Tunezja

Obywatele polscy udający się do Tunezji są zwolnieni z obowiązku wizowego na okres do 90 dni. Paszport powinien być ważny jeszcze co najmniej 3 miesiące od daty planowego opuszczenia Tunezji. Bezpośrednie loty czarterowe przeznaczone są dla turystów, Tunezyjczycy mogą korzystać z połączeń czarterowych tylko z zezwoleniem Ministerstwa Transportu. W dniu 31 sierpnia 2015 r. Tunezja zniosła obowiązek posiadania przez turystów wyjazdowych znaczków skarbowych. Osoby będące obywatelami Tunezji mogą być zakwaterowane w hotelu wyłącznie po pisemnym potwierdzeniu takiej rezerwacji z hotelową recepcją.

Zabroniony jest wwóz i wywóz waluty tunezyjskiej (za złamanie zakazu grożą poważne konsekwencje natury prawnej). Niewydaną gotówkę należy wymienić przed wylotem na dewizy po okazaniu karty pokładowej i dowodu wymiany dewiz na dinary (banki na lotniskach czynne 24h).

Wymienić można nie więcej niż 1/3 wcześniej wymienionej kwoty i nie więcej niż 100 TND.

Brak możliwości rezerwacji biletów czarterowych w jedną stronę.


Turcja

Wjazd obywateli polskich do Turcji jest możliwy wyłącznie na podstawie ważnego paszportu oraz wizy.
Wizę można wyrobić za pośrednictwem strony internetowej https://www.evisa.gov.tr/pl/ (opłata w wysokości 20 USD za pomocą karty kredytowej), w placówkach dyplomatycznych Republiki Turcji na terenie Polski. Minimalna ważność paszportu uprawniająca do uzyskania wizy elektronicznej wynosi 180 dni od daty wjazdu do Turcji. W przypadku wnioskowania o wizę w tureckich placówkach dyplomatycznych podróżni muszą posiadać paszport ważny co najmniej 60 dni od daty opuszczenia Turcji.

Wiza turystyczna lub biznesowa upoważnia do wielokrotnego wjazdu i pobytu na terenie Turcji przez łącznie 90 dni w okresie 180 dni jej ważności (licząc od daty pierwszego wjazdu) bez prawa wykonywania pracy.

Osoby będące obywatelami Turcji mogą być zakwaterowane w hotelu wyłącznie po pisemnym potwierdzeniu takiej rezerwacji z hotelową recepcją.

Uwaga: Posiadacze paszportów tymczasowych nie mogą nabyć wizy w systemie E-visa ani na granicy. Muszą uzyskać ją w tureckiej placówce konsularnej.


Austria - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Belgia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Bułgaria - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Chorwacja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Cypr - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Czechy - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Francja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Grecja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Hiszpania (w tym Wyspy Kanaryjskie) - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Holandia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Oman

Wiza turystyczna:

Według nowych przepisów każda osoba musi aplikować o wizę uprawniającą do wjazdu na teren Omanu za pomocą rządowej strony internetowej – https://omanvisas.org/.
Po dokonaniu opłaty online dokument zostanie przesłany drogą elektroniczną.
Wiza turystyczna upoważnia do pobytu na terenie Omanu przez 30 dni.

Ubezpieczenie:

Polisy niektórych polskich ubezpieczycieli mogą nie być uznawane. W przypadkach poważnych schorzeń, wypadków drogowych lub losowych wydawane są stosowne zaświadczenia, na których podstawie podróżni mogą dochodzić swych roszczeń po powrocie do kraju.

Kwestie obyczajowe:

Ze względu na muzułmańskie normy religijne i obyczajowe zaleca się przestrzeganie odpowiednich form ubioru w miejscach publicznych. Dotyczy to zwłaszcza kobiet (nie należy pokazywać się w strojach z odkrytymi ramionami, w szortach, w zbyt krótkiej sukience czy spódnicy ani z dużym dekoltem). Nie należy także wchodzić do meczetów bez przewodnika.

Przydatne informacje:

Zgodnie z prawem UE, obywatele polscy przebywający w państwach trzecich (poza UE), w których nie ma polskiej placówki, uprawnieni są do pomocy dyplomatycznej i konsularnej państw członkowskich UE posiadających w danym kraju placówkę, na takich samych warunkach, na jakich państwa te pomagają swoim obywatelom. W celu nawiązania kontaktu z placówką państwa członkowskiego UE, zachęcamy do korzystania z wyszukiwarki na stronie Komisji Europejskiej https://ec.europa.eu/consularprotection/content/home_pl Nie występuje tu szczególne zagrożenie sanitarno-epidemiologiczne; nie wymaga się szczepień ochronnych. Koszt jednorazowej wizyty w państwowej placówce medycznej wynosi ok. 40 USD i nie obejmuje opłat za zabiegi i kuracje. Podstawowe lekarstwa są powszechnie dostępne bez recepty.

Homoseksualizm jest nielegalny. Akty seksualne między osobami tej samej płci są zagrożone karą grzywny i pozbawienia wolności.


Portugalia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Słowacja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Słowenia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Węgry - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Włochy - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Zjednoczone Emiraty Arabskie

W dniu 6 maja 2015 roku w Brukseli podpisano porozumienie o zniesieniu obowiązku wizowego między Unią Europejską a Państwem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, stąd nowe uregulowania - które weszły w życie tymczasowo ale ze skutkiem natychmiastowym - obejmują także obywateli polskich. Nowe regulacje umożliwiają bezwizowy pobyt obywatela polskiego na terytorium PZEA do 90 dni w okresie 180 dni w celach: turystycznych, kulturalnych, naukowych, wizyt u rodziny i znajomych, czy też biznesowych. Ruch bezwizowy dotyczy posiadaczy następujących ważnych dokumentów podróży: paszportu, paszportu dyplomatycznego, paszportu służbowego i paszportu specjalnego, a więc nie dotyczy osób legitymujących się paszportami tymczasowymi. Wymogiem niezbędnym jest posiadanie paszportu ważnego co najmniej 6 miesięcy od daty wjazdu. Wyżej wymienione uregulowania dotyczące wjazdu nie obejmują pobytów w celu podjęcia pracy zarobkowej w PZEA.

Według ustaleń polityki rządu Zjednoczonych Emiratów Arabskich na rezerwacji musi być przynajmniej jedna osoba powyżej 21 roku życia, żeby móc zameldować się w hotelu.


Władze PZEA nie stawiają przeszkód przy wjeździe osób z paszportami zawierającymi wizy wjazdowe Izraela lub inne ślady pobytu w tym kraju.

Uwaga: Władze PZEA nie uznają polskich paszportów tymczasowych jako dokumentów uprawniających do wjazdu do PZEA. Paszporty te honorowane są jedynie do celu tranzytu lub wyjazdu z kraju.

Obszar PZEA jest wolny od szczególnych zagrożeń sanitarno-epidemiologicznych. Nie są wymagane jakiekolwiek szczepienia. Woda ze wszystkich wodociągów miejskich pochodzi z odsalanej i uzdatnianej do picia wody morskiej. Zalecane jest spożywanie wody przegotowanej bądź mineralnej.

Koszt standardowej wizyty u lekarza ogólnego wynosi ok. 300 AED, u specjalisty, w tym u stomatologa, od 250 do 500 AED. Doba w szpitalu kosztuje ok. 1.000-1.500 AED; opłata jest uzależniona od rodzaju badań, które w tym kraju są dość kosztowne.

W przypadku pobytu nie przekraczającego 30 dni wymagane jest posiadanie międzynarodowego prawa jazdy. Można wówczas prowadzić samochód wypożyczony (niezbędne jest posiadanie karty kredytowej w celu zabezpieczenia transakcji), lecz nie samochód prywatny lub służbowy

Nie ma ograniczeń dotyczących wwozu i wywozu pieniędzy. W przypadku przywozu kwoty przekraczającej 40 tys. AED lub równowartość tej sumy w walutach obcych lub czekach podróżnych wymagane jest wypełnienie stosownej deklaracji. Osoby w wieku do lat 18 mają prawo wwieźć kwotę nie większą niż 40 tys. AED lub jej równowartość w walutach obcych lub czekach podróżnych. Przepisy celne nie odbiegają od powszechnie przyjętych standardów. Do PZEA nie można wwozić: materiałów zawierających treści obsceniczne i godzących w obyczajowość muzułmańską, broni, amunicji oraz materiałów wybuchowych, narkotyków i środków odurzających (pod groźbą kary wieloletniego więzienia nawet za najmniejszą ilość), leków psychotropowych (należy mieć na nie indywidualne recepty - także na najbardziej rozpowszechnione leki uspokajające czy rozkurczowe), nagrań zawierających treści sprzeczne z obyczajowością lub nakazami islamu, kości słoniowej, skór zwierząt itp. Urząd celny Emiratu Abu Zabi zezwala na wwóz napojów alkoholowych w ilości nie przekraczającej 4 litry oraz piwa w ilości 24 puszek napoju o pojemności 355 ml. W pozostałych Emiratach (oprócz Emiratu Szardża, w którym posiadanie alkoholu jest nielegalne i ścigane z urzędu, także niedozwolone przewożenie w samochodach w podróży przez Emirat Szardża!) dozwolony jest wwóz napojów alkoholowych w ilości nie przekraczającej 4 litry oraz piwa w ilości 48 puszek napoju o pojemności 355 ml.

ZEA są krajem muzułmańskim, w którym źródłem prawa jest szariat, religijne prawo muzułmańskie. Zakazane jest utrzymywanie związków pozamałżeńskich i są one karane. Za posiadanie i zażywanie narkotyków oraz handel nimi grozi wieloletnie więzienie lub kara śmierci. Na zakup, konsumpcję oraz przewóz alkoholu wymagane jest ww. zezwolenie policyjne. Napoje alkoholowe sprzedawane są w nielicznych wydzielonych sklepach. Wymóg posiadania zezwolenia obowiązuje również w hotelach i klubach o ograniczonym dostępie, gdzie często serwowany jest alkohol. Picie alkoholu w miejscach publicznych (z wyjątkiem wymienionych), a tym bardziej przebywanie w takich miejscach w stanie nietrzeźwym zagrożone jest karą aresztu i grzywny. W niektórych emiratach (np. w Szardży) sprzedaż i wyszynk alkoholu są w ogóle zakazane. W okresie ramadanu zabronione jest spożywanie pokarmów, picie napojów i palenie tytoniu w miejscach publicznych od wschodu do zachodu słońca. W tym czasie zamknięte są wszystkie lokale gastronomiczne. Zgodnie z prawe obowiązującym w Zjednoczonych emiratach Arabskich alkohol może być sprzedawany/podawany tylko osobom powyżej 21 roku życia. Homoseksualizm jest nielegalny. Akty seksualne między osobami tej samej płci są zagrożone karami grzywny, deportacji pozbawienia wolności oraz - w skrajnych przypadkach - karą śmierci.

• W hotelach istnieje obowiązek meldunkowy na ogólnie przyjętych zasadach.
• Oficjalnie dniami wolnymi od pracy są piątek i sobota. W praktyce dotyczy to przede wszystkim sektora publicznego, gdyż sektor prywatny pracuje 6 dni w tygodniu, a częściowo nawet w piątek. Czas pracy: urzędów państwowych - od niedzieli do czwartku włącznie w godz. 9.00-13.00; banków - w tych samych dniach w godz. 8.00-13.00; sklepów - przez cały tydzień w godz. 9.00-13.00 i 17.00-22.00; centrów handlowych - od soboty do czwartku włącznie w godz. 10.00-23.00, w piątki - 14.00-23.00.


Kuba

Obywatele polscy muszą posiadać przy wjeździe kartę turystyczną (również dla dzieci poniżej 2 lat) oraz paszport ważny przez przynajmniej 6 miesięcy, licząc od planowanej daty wyjazdu z Kuby. Paszport dla dziecka poniżej lat 10 musi być również opatrzony zdjęciem. Nie wystarczy wpisanie dzieci do paszportu rodziców! Oprócz przedmiotów osobistego użytku, na Kubę można wwieźć dodatkowe towary (np. prezenty) o maksymalnej wartości 1 tys. CUC, przy czym 50 CUC z tej kwoty – bez cła. Przy wjeździe na Kubę należy okazać deklarację celną (odpowiedni formularz otrzymają Państwo przy odprawie celnej). Na Kubę zabroniony jest wwóz świeżych artykułów spożywczych, sprzętu elektronicznego (dotyczy m.in., sprzętu walkie-talkie i GPS. Nie dotyczy telefonów komórkowych).
• Podczas pobytu należy zapoznać się z przepisami dotyczącymi wywozu towarów z Kuby. Informacje na ten temat otrzymają Państwo od rezydenta TUI na Kubie. W przypadku określonych rodzajów upominków konieczne jest posiadanie odpowiednich zaświadczeń pozwalających na ich wywóz z kraju. Zaświadczenia takie należy przedłożyć podczas odprawy celnej.
• Ważne informacje dotyczące karty turystycznej: przy rezerwacji pobytu na Kubie z TUI Poland mogą Państwo zakupić kartę turystyczną. Jest to jeden arkusz papieru w układzie poprzecznym, którego obie części muszą zostać wypełnione. Na odwrocie przewidziano miejsce na pieczątkę biura podróży lub organizatora imprezy turystycznej.
• Karta turystyczna nie jest wliczona w cenę. Kartę należy okazać przy zameldowaniu w hotelu po przyjeździe oraz przy wyjeździe z Kuby. Nanoszenie jakichkolwiek poprawek na karcie powoduje jej unieważnienie.
• Uwaga! W przypadku niezakupienia karty turystycznej za pośrednictwem TUI Poland, podróżujący są zobowiązani do wystąpienia o wizę na Kubę w Ambasadzie Kuby w Warszawie. Wjazd na Kubę bez karty turystycznej lub wizy jest niemożliwy. Obywatele kubańscy mieszkający na Kubie nie mogą być zakwaterowani w żadnym z hoteli turystycznych! Powyższa zasada nie dotyczy obywateli kubańskich będących małżonkami obcokrajowców i legitymujących się stałym miejscem zamieszkania poza granicami Kuby.


Kenia

Obywatele polscy muszą posiadać paszport ważny minimum 6 miesięcy od daty planowanego powrotu oraz wizę turystyczną. Od 1 września 2015 wizę otrzymać można za pośrednictwem strony internetowej www.evisa.go.ke (opłata za pomocą karty Visa lub MasterCard w wysokości ok. 50 USD + opłata transakcyjna) a także na lotnisku w Kenii. Wiza turystyczna ważna jest 90 dni od daty wystawienia i uprawnia do pobytu na terytorium Kenii do 90 dni. Dzieci poniżej 16 roku życia zwolnione są z obowiązku wizowego pod warunkiem, że podróżują z opiekunami (Na dzień 08.05.2017).

Wyrobienie wizy może trwać około 48 godzin. Wniosek potwierdzany jest wiadomością e-mail, wysłaną na podany podczas rejestracji adres.


Meksyk

Przy wjeździe do Meksyku turyści polscy nie mają obowiązku posiadania wizy przy pobytach do 90 dni. W samolocie otrzymują Państwo do wypełnienia kartę turystyczną (w języku angielskim), która musi zostać zwrócona przy wyjeździe z Meksyku. Przy przekraczaniu granicy drogą lądową należy wnieść tzw. Opłatę turystyczną w wysokości ok. 25 USD. Przy wjeździe do Meksyku wymagane jest posiadanie ważnego paszportu. Wymagany minimalny okres ważności paszportu przy wjeździe do Meksyku wynosi 6 miesięcy.

Deklaracja celna dla klientów wjeżdżających do Meksyku od sezonu Zima 2019/20

W związku z wycofaniem papierowych deklaracji celnych przez władze Meksyku, konieczne jest uzupełnienie deklaracji celnych online przed przylotem do Meksyku na poniższych stronach internetowych:
DECLARATION OF GOODS
DECLARATION OF MONEY


Dominikana

Nie ma obowiązku posiadania wizy. Paszport obywatela polskiego powinien być ważny przy wjeździe oraz wyjeździe z Dominikany. Obowiązują 2 osobne formularze:
• karta turystyczna wielkości karty kredytowej. Karta jest ważna przez 90 dni i nie trzeba na niej wpisywać żadnych danych osobowych. Od 1 kwietnia 2018 r. opłata za kartę turystyczną jest wliczana w koszty przelotu.
• karta wjazdowa/wyjazdowa. Kartę trzeba wypełnić, wpisując dane osobowe, które służą celom statystycznym. Tę kartę otrzymają Państwo bezpłatnie na pokładzie linii lotniczych lub najpóźniej na miejscu po wylądowaniu.
Przy przekroczeniu długości pobytu powyżej 30 dni na lotnisku w Punta Cana pobierana jest opłata wyjazdowa w wysokości 800 DOP (ok. 16 €). Turyści mają obowiązek zameldowania się w hotelu i wypełnienia odpowiedniego formularza. Dzieci do 13. roku życia muszą podróżować pod opieką rodziców lub opiekunów. Opiekunowie powinni mieć pozwolenie na podróżowanie ze swoimi podopiecznymi, zalegalizowane w urzędzie konsularnym Dominikany w państwie, z którego wyjeżdżają. Bez zalegalizowanego dokumentu dzieci nie mogą przekroczyć granicy.

Informacja dla klientów podróżujących z lotniska Punta Cana – nowe przepisy dotyczące bagażu podręcznego

Pragniemy poinformować Państwa o nowych wytycznych obowiązujących wszystkich pasażerów odlatujących z lotniska Punta Cana od dn. 30 czerwca 2018 r.

Zmiany dotyczą przewozu substancji sproszkowanych z lotniska Punta Cana. Przewóz substancji sproszkowanych, takich jak kosmetyki do makijażu, puder dla niemowląt, kawa oraz przyprawy, których waga przewyższa 340 g powinien odbywać się w bagażu rejestrowanym. Opakowania substancji sproszkowanej o masie 340 g i większej będą sprawdzane w punkcie kontroli bezpieczeństwa. Przewóz substancji sproszkowanych o masie większej niż 340 g jest możliwy dla substancji przepisanych przez lekarza oraz będących pokarmem dla niemowląt z zastrzeżeniem, że wszelkie zamknięte opakowania będą sprawdzane pod kątem oznak naruszenia plomby pojemnika w celu zapewnienia zgodności zawartości z etykietą na opakowaniu.

Zakup sproszkowanych substancji, takich jak kawa o pojemności większej niż 340 g będzie możliwy po przejściu przez bramki kontroli bezpieczeństwa. Klienci korzystający z lotu łączonego, którzy zakupili substancje sproszkowane po przejściu przez bramki kontroli bezpieczeństwa, są zobowiązani do umieszczenia produktów w bagażu nadawanym w miejscu przesiadki, przed przejściem przez kontrolę bezpieczeństwa. Jeżeli w sklepie, w którym dokonano zakupu, zastosowano opakowanie umożliwiające łatwe stwierdzenie naruszenia plomby, dozwolony jest przewóz produktów w bagażu podręcznym. Obowiązują wówczas te same procedury, jak przy przewozie płynów, aerozoli oraz żelów.

Najnowsze zalecenia dla podróżujących do Republiki Dominikańskiej znajdują się na stronie https://polakzagranica.msz.gov.pl/

 


 

Belize

Obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku posiadania wizy przy pobytach turystycznych do 90 dni. Paszport musi być ważny co najmniej przez 6 miesięcy od planowanej daty wyjazdu. Podróżujący lądem przed opuszczeniem granicy muszą wnieść opłatę w wysokości 19 USD od osoby.


Republika Zielonego Przylądka

Wjazd obywateli polskich na teren Republiki Zielonego Przylądka jest możliwy wyłącznie na podstawie paszportu ważnego minimum 6 miesięcy od daty powrotu do Polski oraz po opłaceniu obowiązkowego podatku lotniskowego (Airport Security Tax).

Od 2019 r. Republika Zielonego Przylądka zniosła obowiązek wizowy wobec obywateli UE, w tym także Polski. Wprowadzono jednocześnie obowiązkowy podatek lotniskowy (Airport Security Tax), który można opłacić online, za pośrednictwem TUI (do 5 dni przed wylotem, ok. 145 PLN/os.), bądź na lotnisku po przylocie w wysokości ok. 31 €/os. Uiszczenie podatku upoważnia do jednorazowego wjazdu do Republiki Zielonego Przylądka i pobytu na terenie kraju przez 30 dni.

Aby opłacić obowiązkowy podatek lotniskowy skontaktuj się z Centrum Rezerwacji bądź z punktem sprzedaży, w którym została założona rezerwacja.

Centrum Rezerwacji TUI
801 801 802 lub 22 255 03 01
Poniedziałek - piątek 08:00-21:00
Sobota - niedziela 10:00-18:00

Osoby, które planują opłacenie podatku na lotnisku w Sal, informujemy, że może się to wiązać ze znacznym wydłużeniem czasu oczekiwania na przejściu granicznym. Aby uniknąć kolejki i potencjalnych problemów (np. spóźnień na transfery do hoteli), rekomendujemy opłacenie podatku przed rozpoczęciem podróży.

Wszyscy podróżujący (powyżej 16. roku życia) objęci są podatkiem turystycznym, który należy zapłacić podczas meldunku w zarezerwowanym hotelu (ok. 2 €/os./dzień).


Gwatemala

Obywatele RP przebywający w Gwatemali w celach turystycznych nie dłużej niż 90 dni nie podlegają obowiązkowi wizowemu. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od chwili przekroczenia granicy. Przy wyjeździe z kraju pobierana jest opłata 20 Quetzali (2,5 USD) jako opłata turystyczna.


Tajlandia

Od 11 sierpnia 2011 roku obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku wizowego przy wjeździe do Tajlandii na pobyt turystyczny nie dłuższy niż okres 30 dni w przypadku wjazdu lotniczym przejściem granicznym ( m.in. lotniska Bangkok, Phuket, Krabi) lub 15 dni w przypadku wjazdu przejściem lądowym (z Kambodży, Laosu, Malezji). Ruch bezwizowy dotyczy jedynie wizyt o charakterze turystycznym, w przypadku wizyt o innym charakterze lub wizyt turystycznych przekraczających 30 dni konieczne jest ubieganie się o wizę w przedstawicielstwie dyplomatycznym Królestwa Tajlandii.
• Przy wjeździe w ruchu bezwizowym wymagany i bezwzględnie przestrzegany jest wymóg co najmniej 6-miesięcznego okresu ważności paszportu (liczony od daty wjazdu na terytorium Tajlandii), posiadanie biletu powrotnego, dokumentów podróży TUI lub środków finansowych (10.000 THB na osobę). Niespełnienie tego warunku jest jednoznaczne z odmową wjazdu, a tym samym pasażer zawracany jest do portu macierzystego.
• Opłata lotniskowa wynosi 700 THB na trasach międzynarodowych oraz od 50 do 200 THB na krajowych i wliczana jest w cenę pakietu. W przypadku lotów transferowych opłata nie jest doliczana do kosztów zakupu biletu, decydując się zatem na opuszczenie lotniska nawet na kilka godzin, niezbędnym jest uiszczenie opłaty przy przekraczaniu granicy.
• W przypadku przekroczenia dopuszczalnego terminu pobytu nakładana jest kara finansowa, płatna przy wyjeździe z Tajlandii - 500THB za każdy dzień, maksymalnie 20.000THB.
• Obecnie w Tajlandii nie występują szczególne zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne.
• W kantorach wymiany walut przyjmowane są jedynie banknoty USD najnowszych edycji. Starsze edycje można wymienić w lokalnych bankach.


Sri Lanka

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje system elektronicznej autoryzacji wjazdu - Electronic Travel Authorization (ETA), który jest wymagany dla wszystkich osób przybywających na Sri Lankę (więcej informacji można uzyskać na stronie: http://www.eta.gov.lk).Opłata za wydanie wizy w systemie ETA (online) wynosi 35 USD. Wiza może zostać także wydana po przylocie na lotnisku w Colombo, co wiąże się z opłatą 40 USD. Wiza dla dzieci do lat 12 jest bezpłatna.
• Wymagany okres ważności paszportu przy wjeździe wynosi minimum 6 miesięcy ponad termin planowanego zakończenia pobytu na Sri Lance. Konieczne jest posiadanie dokumentów podróży TUI lub biletu powrotnego. Każdy cudzoziemiec powinien posiadać środki finansowe w wysokości minimum 30 USD na dzień pobytu.
• Nie ma obowiązku szczepień ochronnych, ale zalecane jest zaszczepienie się przeciw żółtaczce typu A i B oraz tężcowi.
• Zaleca się ostrożność przy wyjazdach do północno-wschodnich regionów:Jaffna, Mannar, Mulattivu i Vavuniya. Należy ściśle stosować się do wskazówek i poleceń ze strony służb bezpieczeństwa.

 


 

 

Stany Zjednoczone

• Obywatele polscy muszą posiadać wizę wydaną przez Konsula Stanów Zjednoczonych. Nie ma możliwości uzyskania wizy na granicy. Koszt wizy to ok. 160 USD/1 os. Przedstawicielstwa dyplomatyczne USA w Polsce znajdują się w Warszawie (Aleje Ujazdowskie 29/31, 00-540 Warszawa, Tel.: +48 22 504 2000) i Krakowie (ul. Stolarska 9, 31-043 Kraków Tel.: +48 12 424 5100). Ambasada jest zamknięta w święta amerykańskie i polskie. Konsulat w Krakowie obsługuje mieszkańców województw południowych: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego. Mieszkańców wszystkich pozostałych województw obsługuje Sekcja Konsularna Ambasady USA w Warszawie.
Wniosek DS -160 dostępny na stronie Ambasady USA. Źródłem wyżej podanych informacji jest strona internetowa Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz strona internetowa Ambasady USA w Polsce. TUI Poland nie pośredniczy w wyrabianiu wiz do Stanów Zjednoczonych.
• W przypadku osób podróżujących na podstawie paszportu, wydanego przez kraj inny niż Polska, klienci zobligowani są do sprawdzenia w Ambasadzie Stanów Zjednoczonych przepisów celnych ich obowiązujących.
Dla obywateli krajów objętych programem o ruchu bezwizowym (VWP) obowiązkowa jest rejestracja w systemie ESTA (Electronic System For Travel Autorisation) - lista krajów uczestniczących w programie dostępna jest na stronie poniżejhttps://esta.cbp.dhs.gov/esta/.
ESTA jest systemem służącym do określenia, czy dana osoba jest uprawniona do wjazdu na terytorium Stanów Zjednoczonych. W celu rejestracji i wniesienia opłaty, najpóźniej na 72 godziny przed planowaną podróżą, należy wypełnić formularz dostępny na stronie poniżej: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/.
Klienci powinni posiadać wydrukowaną kopię potwierdzenia złożenia wniosku o zezwolenie na wjazd na terytorium USA w systemie ESTA i okazać ją podczas odprawy na lotnisku (zarówno na lotnisku w Polsce, jak i w ew. porcie przesiadkowym i w USA).
• W przypadku przesiadki w Kanadzie, potrzebne jest tzw. Electronic Travel Authorisation. Więcej informacji na stronie: https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply-pl.html
• Transfer z lotniska do hotelu i z hotelu na lotnisko nie jest zawarty w cenie pakietu.
Przydatne linki:
o ubieganie się o wizę: http://www.ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-visaapply.asp
o wniosek wizowy DS.-160: https://ceac.state.gov/genniv/
o umówienie terminu rozmowy: http://www.ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-appointmentschedule.asp
o szczegóły (koszty, sposób aplikacji) na stronie: http://ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-visaapply.asp
• Ważność paszportu powinna o 6 miesięcy przekraczać planowany okres pobytu w Stanach Zjednoczonych.


Tanzania (Zanzibar)

Wizę pobytową można uzyskać w przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych Tanzanii (Polska podlega kompetencji terytorialnej Ambasady Tanzanii w Berlinie), a także w na głównych przejściach granicznych (również na lotnisku na Zanzibarze). Oprócz wniosku wizowego należy dołączyć jedno zdjęcie paszportowe. Koszt jednokrotnej wizy turystycznej ważnej przez 90 dni to 50 USD. Wykupiona wiza obowiązuje zarówno na terenie Tanzanii, jak i na Zanzibarze - dowód wniesienia opłaty wizowej należy zachować do ewentualnej kontroli. Paszport musi być ważny co najmniej 6 miesięcy od chwili przekroczenia granicy. Warunkiem wjazdu jest okazanie dokumentów podróży TUI bądź biletu powrotnego.


Indonezja (Bali)

Obywateli Polski, udających się do Indonezji w celach turystycznych są zwolnienie z obowiązku wizowego. Ruch bezwizowy możliwy jest jedynie na 5 międzynarodowych lotniskach (Soekarno Hatta – Jakarta CGK, Ngurah Rai – Bali DPS, Kualanamu – Medan KNO, Juanda - Surabaya SUB oraz Hang Nadim – Batam BTH) oraz w 9 międzynarodowych portach morskich (Bandar Bentan Telan Lagoi (Tanjung Uban), Bandar Seri Udana Lobam (Tanjung Uban), Batam Center – Batam, Citra Tri Tunas Batam, Marina Teluk Senimba Batam, Nongsa Terminal Bahari Batam, Sekupang Batam, Sri Bintan Pura (Tanjung Pinang), Tanjung Balai Karimun (Tanjung Balai Karimu)). W w/w portach lotniczych i morskich obywatel Polski otrzyma bezpłatne zezwolenie na wjazd do Indonezji i 30-dniowy pobyt, który nie może zostać ani przedłużony, ani zamieniony na pozwolenie na pobyt stały. Przy dłuższych pobytach, przy celach wyjazdu innych niż turystyczny/biznesowy oraz w przypadku posiadania paszportu tymczasowego o wizę należy aplikować w Ambasadzie Indonezji w Warszawie. Przy wjeździe do Indonezji paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy. Na żądanie władz imigracyjnych należy okazać dokumenty podróży TUI bądź bilet powrotny.


Malediwy

Na lotnisku w Male podczas kontroli paszportowej otrzymuje się bezpłatnie stempel władz imigracyjnych zezwalający na wjazd i pobyt na terytorium Malediwów do 30 dni. Warunkiem otrzymania wizy pobytowej (turystycznej) jest: przedstawienie ważnego paszportu, dokumentów podróży TUI bądź biletu powrotnego i rezerwacji hotelu.
Pobyt cudzoziemca na wyspie zamieszkanej przez ludność miejscową w celach innych niż turystyczny wymaga zgody MSW lub zaproszenia od przedstawiciela społeczności lokalnej, potwierdzonego przez MSW.
Obowiązuje zakaz wwozu na terytorium Malediwów: broni, amunicji i materiałów wybuchowych, materiałów i publikacji pornograficznych; rzeczy uznanych za naruszające zasady islamu, w tym przedmiotów innych kultów i religii, wieprzowiny i produktów z niej pochodzących oraz alkoholu (jest on dozwolony tylko na terenie resortów turystycznych).
Zabroniony jest eksport skorup żółwi i koralowców.


Mauritius

Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego przy pobytach do 90 dni. Powinny być spełnione następujące warunki: ważne dokumenty podróży TUI bądź posiadanie biletu powrotnego, potwierdzona rezerwacja miejsca zamieszkania oraz posiadanie środków niezbędnych do utrzymania się w czasie pobytu. Paszport musi być ważny w dniu planowanego opuszczenia terytorium Republiki Mauritiusa przez co najmniej 6 miesięcy.


Seszele

Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego przy pobytach do 90 dni. Podróżni powinni mieć dokumenty podróży TUI lub bilet powrotny oraz książeczkę szczepień. Należy podać adres planowanego miejsca pobytu.
Szczepienie przeciwko żółtej febrze wymagane jedynie od osób w wieku powyżej 1 roku, które w okresie 6 dni przed przylotem na wyspy przebywały w strefie występowania tej choroby.


Jamajka

Obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku wizowego przy pobytach turystycznych bądź związanych z wymianą kulturalną, jeśli pobyt nie przekracza 30 dni. W przypadku pobytu dłuższego niż wskazany bądź wizyty w innym celu, wymagana jest wiza wydawana przez Ambasadę Jamajki w Berlinie. W celu uzyskania bliższych informacji można zwrócić się do Konsulatu Honorowego Jamajki w Polsce na poniższy adres:

KONSULAT JAMAJKI W WARSZAWIE
ul. Hubickiego 27, 05-140 Serock
Tel. / Fax: (22) 782 71 35
Telefon komórkowy: 608 028 553
E-mail: kimar@qdnet.pl

Paszport musi być ważny co najmniej 6 miesięcy. Wymaga się okazania biletu powrotnego. W przypadku turystów indywidualnych (bez wykupionego pakietu turystycznego) służby migracyjne mogą żądać okazania środków finansowych potrzebnych na deklarowany okres pobytu (gotówka lub karty kredytowe) oraz prosić o szczegółowy plan pobytu. Turysta powinien móc wykazać rezerwację w hotelu, pensjonacie czy zaproszenie do przyjaciół.


Czarnogóra

Obywatele RP mogą przekraczać granicę Czarnogóry, przejeżdżać tranzytem i przebywać na jej terytorium do 30 dni na podstawie ważnego dowodu osobistego. Ze względu na niejednoznaczne regulacje w kwestii dokumentów podróży wymaganych od nieletnich oraz niejednolitą praktykę straży granicznej, zaleca się aby osoby nieletnie udające się do Czarnogóry posiadały ważny polski paszport. Pobyt, który przekracza 30 dni, a nie przekracza 90 nie wymaga posiadania czarnogórskiej wizy i jest możliwy na podstawie ważnego paszportu. Przy pobytach dłuższych niż 90 dni, obywateli RP obejmuje obowiązek wizowy. Zgodnie z przepisami czarnogórskimi osoby małoletnie podróżujące do tego kraju bez opieki rodziców (opiekuna prawnego) powinny posiadać ich pisemną zgodę. Dokument powinien być potwierdzony notarialnie i przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego na język serbski lub czarnogórski. W dokumencie należy umieścić termin pobytu małoletniego na terytorium Czarnogóry, jego dane osobowe wraz z numerem paszportu oraz dane osobowe osoby pełnoletniej pod której opieką znajdzie się dziecko w trakcie podróży. Małoletni nie posiadający właściwej zgody rodziców (opiekuna prawnego) nie mogą przekroczyć granicy Czarnogóry.

Litwa

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Łotwa

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

 


 

Malta

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

 


 

Niemcy - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Gambia

Do wjazdu do Gambii i pobytu na terenie tego kraju polskich turystów uprawnia paszport, ważny co najmniej 6 miesięcy od daty planowanego powrotu. Obowiązek wizowy wobec polskich obywateli odbywających podróż do Gambii w celach turystycznych został zniesiony przez tamtejsze władze w 2013 r.


Albania

Obywatele polscy mogą wjeżdżać bez wizy i przebywać na terytorium Albanii do 90 dni w ciągu 180 dni licząc od dnia pierwszego wjazdu. Obywatele polscy mogą wjeżdżać do Albanii na podstawie ważnego paszportu lub ważnego dowodu osobistego. Uwaga: brak paszportu może powodować trudności z realizacją ubezpieczenia medycznego dla turystów (bezwzględny wymóg okazania paszportu krajowego). Przedłużenie pobytu można załatwić w Urzędach Imigracyjnych (tylko na podstawie paszportu). Podstawą do uzyskania przedłużenia pobytu mogą być np. małżeństwo z obywatelem Albanii, prowadzenie firmy lub legalne zatrudnienie. Dokument wjazdowy powinien mieć zapas ważności 3 miesiące od planowanej daty opuszczenia Albanii. Od obywateli polskich nie pobiera się granicznych opłat wjazdowych. Nie wymaga się od turystów posiadania powrotnego biletu ani określonej kwoty pieniędzy.


Bahamy

Po pomoc w nagłych wypadkach można dzwonić pod numer tel. 911 lub 919.
W związku z brakiem polskiej placówki, możliwość udzielenia bezpośredniej pomocy konsularnej obywatelom polskim może być ograniczona. Zgodnie z prawem UE, obywatele polscy przebywający w państwach trzecich (poza UE), w których nie ma polskiej placówki, uprawnieni są do pomocy dyplomatycznej i konsularnej państw członkowskich UE posiadających w danym kraju placówkę, na takich samych warunkach, na jakich państwa te pomagają swoim obywatelom. W celu nawiązania kontaktu z placówką państwa członkowskiego UE, zachęcamy do korzystania z wyszukiwarki na stronie Komisji Europejskiej.
Wymagany termin ważności dokumentu paszportowego wynosi 6 miesięcy od daty przekroczenia granicy.
Od obywateli polskich wjeżdżających na terytorium Wspólnoty Bahamów nie wymaga się wizy wjazdowej, muszą natomiast okazać bilet powrotny oraz mieć wystarczające środki finansowe na pokrycie kosztów deklarowanego pobytu. Przepisy nie określają wysokości kwoty wymaganej na każdy dzień pobytu.
Przy wjeździe każda osoba zobowiązana jest podać adres hotelu lub innego miejsca, w którym zatrzyma się podczas swojego pobytu.
Małoletni do lat 18. muszą podróżować pod opieką rodziców lub opiekunów. W przypadku kiedy z dzieckiem jest tyko jedno z rodziców, należy poza aktem urodzenia dziecka legitymować się pisemnym zezwoleniem drugiego z rodziców/opiekunów. W przypadku gdy opiekę sprawuje tylko jedno z rodziców, należy mieć ze sobą wyrok sądowy orzekający o przyznaniu władzy rodzicielskiej lub akt zgonu drugiego rodzica. Opiekunowie powinni mieć pozwolenie rodziców na podróżowanie ze swoimi podopiecznymi podpisane przez właściwego notariusza.
Bez składania deklaracji można wwieźć lub wywieźć z kraju gotówkę, której równowartość nie przekracza 10.000 USD. Bez cła można wwieźć 50 szt. cygar, 200 szt. papierosów, 453 g tytoniu, wyroby spirytusowe o mocy objętościowej alkoholu powyżej 22 % (wódka) - 1 l, piwo - 4.5 litra, a także zakupy o wartości do 100 USD. Przy wyjeździe zwolnione z cła są towary o wartości do 800 USD.
W przypadku przesiadki w Kanadzie, potrzebna jest tzw. Electronic Travel Authorisation (eWiza).
Więcej informacji na stronie: https://www.canada.ca/en/immigration-refugees-citizenship/services/visit-canada/eta/apply.html. W przypadku przesiadki w Stanach Zjednoczonych, potrzebna jest wiza tranzytowa. Więcej informacji na stronach:
http://ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-typecandd.asp http://ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-typecandd.asp http://www.ameriguide.pl/visas/non-immigrant-visas/nonimmigrant-visas/c1-transit


Aruba

Aruba to terytorium zależne od Holandii (de iure autonomiczny kraj wchodzący w skład Królestwa Niderlandów).
Na Arubę można wjechać wyłącznie na podstawie ważnego paszportu (nie paszportu tymczasowego). Pobyt do 90 dni nie wymaga wizy. Lokalne władze imigracyjne mogą zażądać przy wjeździe okazania, np. biletu powrotnego oraz gwarancji posiadania wystarczających środków finansowych.
Pomoc konsularną na całym terytorium Królestwa Niderlandów, w tym na tzw. obszarach zamorskich, wykonuje Wydział Konsularny Ambasady RP w Hadze.


Kostaryka

Nie ma obowiązku wizowego dla obywateli RP, którzy mają zamiar przebywać w Kostaryce w celach turystycznych nie dłużej niż 90 dni. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od dnia przekroczenia granicy. Wymagane jest okazanie biletu powrotnego bądź umożliwiającego kontynuację podróży. Służby imigracyjne mogą zażądać okazania środków płatniczych w wysokości wystarczającej na pokrycie kosztów pobytu (w stosunku do obywateli polskich nie jest to jednak wymóg stosowany rygorystycznie). Turyści podróżujący samolotem powinni pamiętać, że obowiązuje opłata lotniskowa pobierana przy wyjeździe w wysokości ok. 29 USD od osoby. Opłaty te można wnieść wyłącznie w gotówce - w dolarach lub walucie miejscowej przeliczonej po kursie dnia. Podróżujący drogą lądową przed opuszczeniem granicy muszą wnieść opłatę (w znaczku skarbowym) w wysokości ok. 5 USD. Lądowe przejścia graniczne są otwarte od godz. 06.00 do 17.00 lub najdłużej do 22.00.
Nie ma obowiązku meldunkowego, ale na granicy należy obowiązkowo wypełnić kwestionariusz migracyjny.
Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczeń osobowych ani komunikacyjnych, jednak w interesie turysty planującego dłuższy pobyt w tym kraju leży wykupienie polisy.
Bagaż osób wjeżdżających do Kostaryki jest poddawany kontroli fitosanitarnej. Zakazany jest przywóz jakiejkolwiek żywności. Surowo zabroniony jest także wywóz dzieł sztuki prekolumbijskiej oraz rzadkich okazów flory i fauny, fragmentów rafy koralowej itp. Nie ma szczególnych regulacji dotyczących wwozu i wywozu pieniędzy. Kwotę wwożonych pieniędzy należy jednak wpisać w deklaracji celnej.
Z uwagi na katastrofalny stan tutejszych dróg nie zaleca się wynajmowania samochodu - łatwo go uszkodzić, a wypożyczalnie wymuszają na turystach kosztowne naprawy.
Na obszarze całego kraju występuje epidemia wirusa dengi, nasilająca się w porze deszczowej; istnieją również pojedyncze ogniska malarii, zwłaszcza na wybrzeżach. W roku 2015 i 2016 odnotowano przypadki zarażenia wirusem Zika. Zalecamy stosowanie się do zaleceń Głównego Inspektoratu Sanitarnego, szczególnie dotyczy to kobiet w ciąży lub planujących zajście w ciążę.
Szczepienia nie są wymagane. Opieka medyczna jest łatwo dostępna w większych miastach. Zarówno wizyty lekarskie, jak i hospitalizacja są płatne.


Panama

Między Polską a Panamą obowiązuje umowa o ruchu bezwizowym. Zgodnie z nią, turyści mający ważne polskie paszporty mogą wjeżdżać oraz przebywać na terytorium Panamy do 6 miesięcy bez wizy. Należy jednak pamiętać, że każdy przyjeżdżający do tego kraju ma obowiązek posiadania biletu powrotnego oraz minimum 500 USD na koszty pobytu (gotówka nie jest konieczna, wystarczy udokumentowany stan konta bankowego i karta kredytowa). Panamska służba graniczna podejmuje ostateczną decyzję dotyczącą długości pobytu cudzoziemca w Panamie. Turystom zabrania się podejmowania jakiejkolwiek pracy zarobkowej. Podróżnych opuszczających Panamę samolotem obowiązuje opłata lotniskowa w wysokości do 30 USD od osoby.
Obowiązuje zakaz wjazdu na terytorium kraju dla podróżnych, którzy przebywali w ciągu ostatnich 21 dni w Sierra Leone, Gwinei lub Liberii.
Polisy polskich towarzystw ubezpieczeniowych nie są uznawane. Nie ma obowiązku wykupienia ubezpieczenia osobowego. Zaleca się wykupienie kompleksowej polisy ubezpieczeniowej pokrywającej koszty leczenia, hospitalizacji i transportu medycznego. Przy wjeździe samochodem cudzoziemcy muszą mieć ubezpieczenie komunikacyjne
Turysta ma prawo wwozu i wywozu do 10 tys. USD w gotówce. Większe kwoty należy zadeklarować w dokumencie odprawy celnej (formularze wręczane są wraz z kartą zgłoszeniową w samolocie lub przed przekroczeniem granicy). Należy jednak unikać wwożenia większej ilości gotówki (powyżej 10 tys. USD). Zadeklarowanie takiej kwoty w deklaracji celnej może narazić turystę na niebezpieczeństwo napadu i kradzieży podczas dalszej podróży. Nie podlegają ocleniu wwożone rzeczy osobiste na sumę do 2000 USD. W ramach tej kwoty turysta ma prawo wwieźć do 400 szt. papierosów, 5 butelek alkoholu oraz jedno urządzenie elektroniczne. W Panamie obowiązuje 5- procentowy podatek od usług i towarów przetworzonych, jednak nie jest on zwracany turystom. Posiadanie, przemyt, produkcja i handel narkotykami są bardzo surowo karane, posiadanie nawet drobnej ilości narkotyków grozi 15-letnim więzieniem. Samo przebywanie w towarzystwie osoby mającej ze sobą nielegalne substancje jest podstawą do aresztowania. Należy uważać na podejrzane osoby, które mogą próbować wykorzystać turystów do przemytu narkotyków. Pod żadnym pozorem nie wolno zgadzać się na propozycję przewiezienia do Polski paczek niewiadomego pochodzenia.
System telefonii komórkowej nie jest kompatybilny z systemami w Polsce.


Singapur

Obywatele polscy mogą wjeżdżać do Singapuru i przebywać w nim do 90 dni bez wizy. Wymagana ważność paszportu przy wjeździe wynosi minimum 6 miesięcy. Przy wjeździe na terytorium Singapuru należy mieć bilet powrotny lub bilet na dalszą podróż. Nie ma obowiązku posiadania określonej kwoty pieniędzy na każdy dzień pobytu.
W kwestionariuszu (w formie białej kartki), który otrzymuje się w samolocie lub w punktach granicznych, należy wpisać miejsce pobytu (nazwa i adres hotelu, w którym podróżny się zatrzyma lub adres osoby, do której się udaje). Kwestionariusz należy ponownie okazać na granicy przy wyjeździe z Singapuru.
Obywatele RP chcący podróżować po regionie Azji Południowo-Wschodniej na paszportach tymczasowych powinni pamiętać o ważności paszportu (minimum 6 miesięcy) oraz o obowiązku posiadania wiz (w przypadku podróży do Indonezji i Malezji). Ze względu na często zmieniające się przepisy i dużą uznaniowość we wpuszczaniu obcokrajowców posługujących się paszportami tymczasowymi odradzamy podróżowanie po Azji Południowo-Wschodniej na podstawie tych dokumentów.
Nie ma ograniczeń co do wwozu i wywozu pieniędzy. Należy zadeklarować na granicy gotówkę powyżej kwoty 30 tys. SGD. Zgodnie z singapurskimi przepisami celnymi całkowitym zakazem wwozu objęte są m.in.:
- guma do żucia (z wyjątkiem gumy do żucia w celach leczniczych);
- tytoń do żucia;
- e-papierosy
- zapalniczki w kształcie pistoletów;
- kontrolowane leki i środki psychotropowe (zasady przywozu leków przepisanych przez lekarza znajdują się na stronie internetowej singapurskiego urzędu badań medycznych - Health Science Authority);
- róg nosorożca i produkty z niego wykonane;
- sztuczne ognie, petardy i inne fajerwerki;
- określone rodzaje środków telekomunikacyjnych;
- materiały o charakterze buntowniczym i wywrotowym.
Aktualna lista zabronionych i kontrolowanych artykułów dostępna jest na stronie internetowej singapurskiego urzędu celnego: https://www.customs.gov.sg/businesses/importing-goods/controlled-and-prohibited-goods-for-import.
Przy wwozie z opłat celnych oraz podatku od towarów i usług GST (odpowiednik podatku VAT) zwolnione są przedmioty nowe, prezenty, towary żywnościowe o łącznej wartości nie przekraczającej 600 SGD, a w przypadku pobytu w Singapurze przez mniej niż 48 godzin - 150 SGD. Osoba pełnoletnia może wwieźć do Singapuru bez cła 1 l alkoholu wysokoprocentowego, 1 l wina, 1 l piwa tylko w przypadku przyjazdu do Singapuru drogą lotniczą. Zwolnieniu z opłat celnych i podatku GST nie podlegają papierosy (można je wwieźć, ale trzeba zadeklarować ten fakt i opłacić cło oraz podatek). Niezgłoszenie do odprawy celnej towarów objętych cłem i podatkiem GST podlega karze w wysokości do 10000 SGD. Przy wyjeździe z Singapuru można uzyskać zwrot podatku GST za towary zakupione na terenie tego kraju. Podatek ten wynosi 7%. Zwrot podatku przysługuje za towary o określonej łącznej wartości minimalnej zakupione w specjalnie oznakowanych sklepach i wywiezione z terytorium Singapuru w okresie maksymalnie 2 miesięcy od daty zakupu. Przy zakupach towarów w tych sklepach należy przedstawić paszport i wypełnić specjalne formularze.
Ogólne informacje dla podróżnych, dotyczące przepisów celnych znajdują się na stronie singapurskiego urzędu celnego.


Barbados

Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego przy pobycie turystycznym do 3 miesięcy. Pobyty o charakterze innym niż turystyczny wymagają wizy.
Paszport musi być ważny na czas trwania wizyty na Barbadosie.
Przy wjeździe należy okazać bilet powrotny, nie wymaga się natomiast okazania środków finansowych na utrzymanie podczas pobytu.
Nie ma szczególnych ograniczeń przy wwozie i wywozie środków finansowych. Restrykcje celne nie odbiegają od przyjętych powszechnie standardów. Zakaz przywozu narkotyków i wydawnictw pornograficznych. Restrykcje przy wwozie roślin, żywności, nasion i owoców (świadectwo fitosanitarne).