Egipt

Istnieje obowiązek wizowy

Dla klientów wykupujących wycieczki pakietowe lub sam przelot (RT-powrotny lub OW-one way) do Egiptu obowiązują następujące przepisy:

1. PASZPORT
Klienci podróżują z ważnym paszportem. Paszport musi być ważny 6 miesięcy od dnia wjazdu do Egiptu.

2. WIZA
Przepisy wizowe są uzależnione od portu docelowego, do którego wykupiony został przelot:

2.1. Hurghada(HRG)
Wiza nie jest wliczona w cenę biletu lotniczego i należy ją wykupić na lotnisku. Osoby, które kupiły przelot wraz z zakwaterowaniem w hotelu oraz osoby, które zakupiły jedynie sam przelot do Egiptu (HRG lub SSH), nie mają wizy wliczonej w cenę przelotu / hotelu. Podróżujący, po przylocie do Egiptu, są zobowiązani do zakupienia wizy na lotnisku. Wiza kosztuje 25 USD w banku na lotnisku lub 28 USD u pośrednika na lotnisku i ma postać znaczka, który wklejany jest do paszportu. Wystawiana jest na okres 30 dni i o jej przedłużenie można ubiegać się w miejscowym urzędzie paszportowym. Wiza dla dzieci od 2 lat, które wjeżdżają na podstawie własnego paszportu, również nie jest wliczona w cenę wycieczki/przelotu.

2.2. Sharm el Sheikh (SSH)
Przy wjeździe na półwysep Synaj podróżujący otrzymują bezpłatną „małą wizę” („Sinai only”) w postaci stempla kontroli paszportowej. Wiza ta obowiązuje na pobyty do 14 dni i umożliwia pobyt w hotelu i miejscowościach turystycznych Synaju. W przypadku dłuższego pobytu (na okres do 30 dni) lub podróżowania po półwyspie Synaj indywidualnie lub w ramach wycieczek zorganizowanych konieczne jest wykupienie na lotnisku wizy egipskiej w cenie 25 USD w banku na lotnisku lub 28 USD w miejscowym biurze podróży (wiza ma postać znaczka wklejanego do paszportu).
Wykupiona wiza umożliwia wzięcie udziału w wycieczkach na Półwyspie Synaj:
• Kair
• Luksor
• Ras Mohammed (nurkowanie głębinowe)
• Ras Mohamed (nurkowanie powierzchniowe)
• Wyspa Tiran (nurkowanie)
• Safari na wielbłądach
• Klasztory Synaju (z klasztorem w Wadi Fairan)
• Gwiazdy Synaju
• Kolorowy Kanion
• Klasztor św. Katarzyny i Dahab
• Biały Kanion
• Góra Mojżesza i Klasztor św. Katarzyny

Jednocześnie informujemy, że ze względu na nadal obowiązujące rekomendacje ze strony MSZ dotyczące powstrzymywania się od wyjazdów poza kurorty turystyczne, szczególnie zaś od podróży do duży miast, TUI Poland w chwili obecnej nie przeprowadza żadnych wycieczek wymienionych powyżej. W chwili obecnej na stacjonarny wypoczynek w hotelu w ramach wykupionego pakietu wycieczki turystycznej wystarczające jest posiadanie tzw. „małej” wizy (Sinai Only).

Zakup samego przelotu do Egiptu lub samego pobytu w hotelu w Egipcie
Osoby zakupujące tylko przelot do Egiptu (HRG lub SSH) nie mają wizy wliczonej w cenę przelotu / hotelu. Podróżujący zobowiązani są do zakupienia wizy w Polsce w Ambasadzie republiki Egiptu przed wylotem z kraju.

Dodatkowe opłaty – „OPŁATA ROZWOJOWA”
Uprzejmie informujemy, za ambasadą Egiptu, że zgodnie z zarządzeniem Ministerstwa Finansów Egiptu, że na lotniskach w Sharm El Sheikh, Hurghadzie, Luksorze, Asuanie i Aleksandrii od podróżujących ma być pobierana tzw. „opłata rozwojowa” w wysokości 7 USD od każdego pasażera. Obecnie trwają jeszcze konsultacje pomiędzy Ministerstwem Turystyki a Ministerstwem Finansów w sprawie możliwości odroczenia tej opłaty na pewien czas lub pozyskania niezbędnych funduszy z innych źródeł‚ tak, aby turyści nie byli obciążani dodatkowymi kosztami. Na chwilę obecną opłata nie jest jeszcze pobierana (stan z 21/08/2014), natomiast należy liczyć się z tym, iż niebawem może to mieć miejsce.

Pobyty powyżej 30 dni
Przy planowanym pobycie turystycznym powyżej 30 dni należy wystąpić o wizę turystyczną w Ambasadzie Egiptu w Warszawie. Osoby przebywające w Egipcie pow. 12 tygodni nie mogą opuścić kraju lotem czarterowym.

Paszporty dyplomatyczne
Osoby pragnące wjechać do Egiptu posługując się paszportem dyplomatycznym muszą o wizę ubiegać się przed wylotem w Ambasadzie Republiki Egiptu.

Obywatele egipscy
Rezerwacja pokoi dla obywateli egipskich nie jest możliwa. Rezerwacja pokoju dla obywatela Egiptu w pokoju z kobietą posiadającą obywatelstwo inne od egipskiego i niebędącą jego żoną również nie jest możliwe.


Maroko

Obywatele RP udający się turystycznie do Maroka są zwolnieni z obowiązku wizowego na okres do 90 dni. Paszport powinien być ważny minimum 6 miesięcy od daty wjazdu do Maroka. Przy przekraczaniu granicy władze marokańskie mogą żądać udokumentowania odpowiednich środków finansowych na pobyt (gotówka, karty kredytowe, wyciąg z konta itp.). Wyjazd w innym celu niż turystyczny może wiązać się z koniecznością uzyskania wizy, niezależnie od długości pobytu. Prawo marokańskie penalizuje związki homoseksualne.


Tunezja

Obywatele polscy udający się do Tunezji są zwolnieni z obowiązku wizowego na okres do 90 dni. Paszport powinien być ważny jeszcze co najmniej 3 miesiące od daty planowego opuszczenia Tunezji. Bezpośrednie loty czarterowe przeznaczone są dla turystów, Tunezyjczycy mogą korzystać z połączeń czarterowych tylko z zezwoleniem Ministerstwa Transportu. W dniu 31 sierpnia 2015 r. Tunezja zniosła obowiązek posiadania przez turystów wyjazdowych znaczków skarbowych.

Brak możliwości rezerwacji biletów czarterowych w jedną stronę.


Turcja

Wjazd obywateli polskich do Turcji jest możliwy wyłącznie na podstawie ważnego paszportu oraz wizy.

Wizę można wyrobić za pośrednictwem strony internetowej https://www.evisa.gov.tr/pl/ (opłata w wysokości 20 USD za pomocą karty kredytowej) lub w placówkach dyplomatycznych Republiki Turcji na terenie Polski. Wiza turystyczna upoważnia do pobytu na terenie Turcji przez 90 dni w okresie 180 dni jej ważności (licząc od pierwszego wjazdu) bez prawa wykonywania pracy.
Przypominamy, że od 1 stycznia 2015 r. wymagana ważność paszportu przy wjeździe wynosi 60 dni od daty wygaśnięcia wizy.
Osoby będące obywatelami Turcji mogą być zakwaterowane w hotelu wyłącznie po pisemnym potwierdzeniu takiej rezerwacji z hotelową recepcją.

Uwaga: Posiadacze paszportów tymczasowych nie mogą nabyć wizy w systemie E-visa ani na granicy. Muszą uzyskać ją w tureckiej placówce konsularnej.


Austria - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Belgia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Bułgaria - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Chorwacja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Cypr - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Czechy - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Francja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Grecja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Hiszpania (w tym Wyspy Kanaryjskie) - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Holandia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Niemcy - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Portugalia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Słowacja - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Słowenia - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Węgry - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.


Włochy - Unia Europejska

Obywatele polscy mogą przekraczać granice państw UE na podstawie paszportu lub dowodu osobistego. Małoletni mogą przekraczać granice państw Unii Europejskiej na podstawie własnego paszportu lub własnego dowodu osobistego.

Przy podróży samolotem - brak lub nieważność paszportu lub dowodu osobistego skutkuje bezwzględną odmową wydania karty wstępu na pokład samolotu.


Zjednoczone Emiraty Arabskie

W dniu 6 maja 2015 roku w Brukseli podpisano porozumienie o zniesieniu obowiązku wizowego między Unią Europejską a Państwem Zjednoczonych Emiratów Arabskich, stąd nowe uregulowania - które weszły w życie tymczasowo ale ze skutkiem natychmiastowym - obejmują także obywateli polskich. Nowe regulacje umożliwiają bezwizowy pobyt obywatela polskiego na terytorium PZEA do 90 dni w okresie 180 dni w celach: turystycznych, kulturalnych, naukowych, wizyt u rodziny i znajomych, czy też biznesowych. Ruch bezwizowy dotyczy posiadaczy następujących ważnych dokumentów podróży: paszportu, paszportu dyplomatycznego, paszportu służbowego i paszportu specjalnego, a więc nie dotyczy osób legitymujących się paszportami tymczasowymi. Wymogiem niezbędnym jest posiadanie paszportu ważnego co najmniej 6 miesięcy od daty wjazdu. Wyżej wymienione uregulowania dotyczące wjazdu nie obejmują pobytów w celu podjęcia pracy zarobkowej w PZEA.

Władze PZEA nie stawiają przeszkód przy wjeździe osób z paszportami zawierającymi wizy wjazdowe Izraela lub inne ślady pobytu w tym kraju.

Uwaga: Władze PZEA nie uznają polskich paszportów tymczasowych jako dokumentów uprawniających do wjazdu do PZEA. Paszporty te honorowane są jedynie do celu tranzytu lub wyjazdu z kraju.

Obszar PZEA jest wolny od szczególnych zagrożeń sanitarno-epidemiologicznych. Nie są wymagane jakiekolwiek szczepienia. Woda ze wszystkich wodociągów miejskich pochodzi z odsalanej i uzdatnianej do picia wody morskiej. Zalecane jest spożywanie wody przegotowanej bądź mineralnej.

Koszt standardowej wizyty u lekarza ogólnego wynosi ok. 300 AED, u specjalisty, w tym u stomatologa, od 250 do 500 AED. Doba w szpitalu kosztuje ok. 1.000-1.500 AED; opłata jest uzależniona od rodzaju badań, które w tym kraju są dość kosztowne.

W przypadku pobytu nie przekraczającego 30 dni wymagane jest posiadanie międzynarodowego prawa jazdy. Można wówczas prowadzić samochód wypożyczony (niezbędne jest posiadanie karty kredytowej w celu zabezpieczenia transakcji), lecz nie samochód prywatny lub służbowy.

Nie ma ograniczeń dotyczących wwozu i wywozu pieniędzy. W przypadku przywozu kwoty przekraczającej 40 tys. AED lub równowartość tej sumy w walutach obcych lub czekach podróżnych wymagane jest wypełnienie stosownej deklaracji. Osoby w wieku do lat 18 mają prawo wwieźć kwotę nie większą niż 40 tys. AED lub jej równowartość w walutach obcych lub czekach podróżnych. Przepisy celne nie odbiegają od powszechnie przyjętych standardów. Do PZEA nie można wwozić: materiałów zawierających treści obsceniczne i godzących w obyczajowość muzułmańską, broni, amunicji oraz materiałów wybuchowych, narkotyków i środków odurzających (pod groźbą kary wieloletniego więzienia nawet za najmniejszą ilość), leków psychotropowych (należy mieć na nie indywidualne recepty - także na najbardziej rozpowszechnione leki uspokajające czy rozkurczowe), nagrań zawierających treści sprzeczne z obyczajowością lub nakazami islamu, kości słoniowej, skór zwierząt itp. . Przywóz napojów alkoholowych (do 2 l o zawartości powyżej 22% alkoholu lub 4 puszki piwa i 2 l wina) uwarunkowany jest posiadaniem odpowiedniego zezwolenia, wydawanego przez policję osobom w wieku powyżej 18 lat (niemuzułmanom).

ZEA są krajem muzułmańskim, w którym źródłem prawa jest szariat, religijne prawo muzułmańskie. Zakazane jest utrzymywanie związków pozamałżeńskich i są one karane. Za posiadanie i zażywanie narkotyków oraz handel nimi grozi wieloletnie więzienie lub kara śmierci. Na zakup, konsumpcję oraz przewóz alkoholu wymagane jest ww. zezwolenie policyjne. Napoje alkoholowe sprzedawane są w nielicznych wydzielonych sklepach. Wymóg posiadania zezwolenia obowiązuje również w hotelach i klubach o ograniczonym dostępie, gdzie często serwowany jest alkohol. Picie alkoholu w miejscach publicznych (z wyjątkiem wymienionych), a tym bardziej przebywanie w takich miejscach w stanie nietrzeźwym zagrożone jest karą aresztu i grzywny. W niektórych emiratach (np. w Szardży) sprzedaż i wyszynk alkoholu są w ogóle zakazane. W okresie ramadanu zabronione jest spożywanie pokarmów, picie napojów i palenie tytoniu w miejscach publicznych od wschodu do zachodu słońca. W tym czasie zamknięte są wszystkie lokale gastronomiczne. Homoseksualizm jest nielegalny. Akty seksualne między osobami tej samej płci są zagrożone karami grzywny, deportacji pozbawienia wolności oraz - w skrajnych przypadkach - karą śmierci.

• W hotelach istnieje obowiązek meldunkowy na ogólnie przyjętych zasadach.
• Oficjalnie dniami wolnymi od pracy są piątek i sobota. W praktyce dotyczy to przede wszystkim sektora publicznego, gdyż sektor prywatny pracuje 6 dni w tygodniu, a częściowo nawet w piątek. Czas pracy: urzędów państwowych - od niedzieli do czwartku włącznie w godz. 9.00-13.00; banków - w tych samych dniach w godz. 8.00-13.00; sklepów - przez cały tydzień w godz. 9.00-13.00 i 17.00-22.00; centrów handlowych - od soboty do czwartku włącznie w godz. 10.00-23.00, w piątki - 14.00-23.00.


Kuba

Obywatele polscy muszą posiadać przy wjeździe kartę turystyczną (również dla dzieci poniżej 2 lat) oraz paszport ważny przez przynajmniej 6 miesięcy, licząc od planowanej daty wyjazdu z Kuby. Paszport dla dziecka poniżej lat 10 musi być również opatrzony zdjęciem. Nie wystarczy wpisanie dzieci do paszportu rodziców! Oprócz przedmiotów osobistego użytku, na Kubę można wwieźć dodatkowe towary (np. prezenty) o maksymalnej wartości 1 tys. CUC, przy czym 50 CUC z tej kwoty – bez cła. Przy wjeździe na Kubę należy okazać deklarację celną (odpowiedni formularz otrzymają Państwo przy odprawie celnej). Na Kubę zabroniony jest wwóz świeżych artykułów spożywczych, sprzętu elektronicznego (dotyczy m.in., sprzętu walkie-talkie i GPS. Nie dotyczy telefonów komórkowych).
• Podczas pobytu należy zapoznać się z przepisami dotyczącymi wywozu towarów z Kuby. Informacje na ten temat otrzymają Państwo od rezydenta TUI na Kubie. W przypadku określonych rodzajów upominków konieczne jest posiadanie odpowiednich zaświadczeń pozwalających na ich wywóz z kraju. Zaświadczenia takie należy przedłożyć podczas odprawy celnej.
• Ważne informacje dotyczące karty turystycznej: przy rezerwacji pobytu na Kubie z TUI Poland mogą Państwo zakupić kartę turystyczną. Jest to jeden arkusz papieru w układzie poprzecznym, którego obie części muszą zostać wypełnione. Na odwrocie przewidziano miejsce na pieczątkę biura podróży lub organizatora imprezy turystycznej.
• Karta turystyczna nie jest wliczona w cenę. Kartę należy okazać przy zameldowaniu w hotelu po przyjeździe oraz przy wyjeździe z Kuby. Nanoszenie jakichkolwiek poprawek na karcie powoduje jej unieważnienie.
• Uwaga! W przypadku niezakupienia karty turystycznej za pośrednictwem TUI Poland, podróżujący są zobowiązani do wystąpienia o wizę na Kubę w Ambasadzie Kuby w Warszawie. Wjazd na Kubę bez karty turystycznej lub wizy jest niemożliwy. Obywatele kubańscy mieszkający na Kubie nie mogą być zakwaterowani w żadnym z hoteli turystycznych! Powyższa zasada nie dotyczy obywateli kubańskich będących małżonkami obcokrajowców i legitymujących się stałym miejscem zamieszkania poza granicami Kuby.


Kenia

Obywatele polscy muszą posiadać paszport ważny minimum 6 miesięcy od daty planowanego powrotu oraz wizę turystyczną. Od 1 września 2015 wizę otrzymać można za pośrednictwem strony internetowej www.evisa.go.ke (opłata za pomocą karty Visa lub MasterCard w wysokości ok. 50 USD + opłata transakcyjna) a także na lotnisku w Kenii. Wiza turystyczna ważna jest 90 dni od daty wystawienia i uprawnia do pobytu na terytorium Kenii do 90 dni.

Wyrobienie wizy może trwać około 48 godzin. Wniosek potwierdzany jest wiadomością e-mail, wysłaną na podany podczas rejestracji adres.


Meksyk

Przy wjeździe do Meksyku turyści polscy nie mają obowiązku posiadania wizy przy pobytach do 90 dni. W samolocie otrzymują Państwo do wypełnienia kartę turystyczną (w języku angielskim), która musi zostać zwrócona przy wyjeździe z Meksyku. Przy przekraczaniu granicy drogą lądową należy wnieść tzw. Opłatę turystyczną w wysokości ok. 25 USD. Przy wjeździe do Meksyku wymagane jest posiadanie ważnego paszportu. Wymagany minimalny okres ważności paszportu przy wjeździe do Meksyku wynosi 6 miesięcy.


Dominikana

Nie ma obowiązku posiadania wizy. Paszport powinien być ważny co najmniej 6 miesięcy od daty wjazdu do Dominikany. Obowiązują 2 osobne formularze:
• karta turystyczna wielkości karty kredytowej: przyjazd (Entrada-Entry). Na tej karcie nie trzeba wpisywać żadnych danych osobowych. Ważne informacje dotyczące karty turystycznej: istnieje możliwość zakupy karty turystycznej za pośrednictwem TUI Poland, przy dokonywaniu rezerwacji. Karta jest ważna 90 dni i można ją też wykupić na lotnisku w Dominikanie (ok. 10 USD).
• karta wjazdowa/wyjazdowa. Kartę trzeba wypełnić, wpisując dane osobowe, które służą celom statystycznym. Tę kartę otrzymają Państwo bezpłatnie na pokładzie linii lotniczych lub najpóźniej na miejscu po wylądowaniu.
Przy przekroczeniu długości pobytu powyżej 30 dni na lotnisku w Punta Cana pobierana jest opłata wyjazdowa w wysokości 800 DOP (ok. 16 €). Wymagany okres ważności paszportu przy wjeździe wynosi 6 miesięcy. Turyści mają obowiązek zameldowania się w hotelu i wypełnienia odpowiedniego formularza. Dzieci do lat 13 muszą podróżować pod opieką rodziców lub opiekunów. Opiekunowie powinni mieć pozwolenie na podróżowanie ze swoimi podopiecznymi, zalegalizowane w urzędzie konsularnym Dominikany w państwie, z którego wyjeżdżają. Bez zalegalizowanego dokumentu dzieci nie mogą przekroczyć granicy.


Belize

Obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku posiadania wizy przy pobytach turystycznych do 90 dni. Paszport musi być ważny co najmniej przez 6 miesięcy od planowanej daty wyjazdu. Podróżujący lądem przed opuszczeniem granicy muszą wnieść opłatę w wysokości 19 USD od osoby.


Republika Zielonego Przylądka

Obywateli RP obowiązują wizy. Wystawiają je placówki dyplomatyczne za granicą, w Polsce akredytowana jest Ambasada Republiki Zielonego Przylądka w Berlinie: Stavanger Strasse 16, 10439 Berlin, tel.: + 49 30 2045 0955, faks: + 49 30 2045 0966, e-mail: info@embassy-capeverde.de, strona www: www.embassy-capeverde.de.
•Ważne informacje dotyczące wizy: istnieje możliwość zakupy wizy za pośrednictwem TUI Poland przy dokonywaniu rezerwacji. Ponadto wizę wjazdową można kupić na niektórych lotniskach międzynarodowych na miejscu (koszt ok. 25 EUR).
Wszyscy podróżujący objęci są podatkiem turystycznym, który należy zapłacić podczas meldunku w zarezerwowanym hotelu (ok. 2 EUR/os/dzień).


Gwatemala

Obywatele RP przebywający w Gwatemali w celach turystycznych nie dłużej niż 90 dni nie podlegają obowiązkowi wizowemu. Paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy od chwili przekroczenia granicy. Przy wyjeździe z kraju pobierana jest opłata 20 Quetzali (2,5 USD) jako opłata turystyczna.


Tajlandia

Od 11 sierpnia 2011 roku obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku wizowego przy wjeździe do Tajlandii na pobyt turystyczny nie dłuższy niż okres 30 dni w przypadku wjazdu lotniczym przejściem granicznym ( m.in. lotniska Bangkok, Phuket, Krabi) lub 15 dni w przypadku wjazdu przejściem lądowym (z Kambodży, Laosu, Malezji). Ruch bezwizowy dotyczy jedynie wizyt o charakterze turystycznym, w przypadku wizyt o innym charakterze lub wizyt turystycznych przekraczających 30 dni konieczne jest ubieganie się o wizę w przedstawicielstwie dyplomatycznym Królestwa Tajlandii.
• Przy wjeździe w ruchu bezwizowym wymagany i bezwzględnie przestrzegany jest wymóg co najmniej 6-miesięcznego okresu ważności paszportu (liczony od daty wjazdu na terytorium Tajlandii), posiadanie biletu powrotnego, dokumentów podróży TUI lub środków finansowych (10.000 THB na osobę). Niespełnienie tego warunku jest jednoznaczne z odmową wjazdu, a tym samym pasażer zawracany jest do portu macierzystego.
• Opłata lotniskowa wynosi 700 THB na trasach międzynarodowych oraz od 50 do 200 THB na krajowych i wliczana jest w cenę pakietu. W przypadku lotów transferowych opłata nie jest doliczana do kosztów zakupu biletu, decydując się zatem na opuszczenie lotniska nawet na kilka godzin, niezbędnym jest uiszczenie opłaty przy przekraczaniu granicy.
• W przypadku przekroczenia dopuszczalnego terminu pobytu nakładana jest kara finansowa, płatna przy wyjeździe z Tajlandii - 500THB za każdy dzień, maksymalnie 20.000THB.
• Obecnie w Tajlandii nie występują szczególne zagrożenia sanitarno-epidemiologiczne.
• W kantorach wymiany walut przyjmowane są jedynie banknoty USD najnowszych edycji. Starsze edycje można wymienić w lokalnych bankach.


Sri Lanka

Od 1 stycznia 2012 r. obowiązuje system elektronicznej autoryzacji wjazdu - Electronic Travel Authorization (ETA), który jest wymagany dla wszystkich osób przybywających na Sri Lankę (więcej informacji można uzyskać na stronie: http://www.eta.gov.lk). Opłata za wydanie wizy w systemie ETA wynosi 20 USD.
Wiza może zostać także wydana po przylocie na lotnisku w Colombo, co wiąże się z opłatą 25 USD.
• Wymagany okres ważności paszportu przy wjeździe wynosi minimum 6 miesięcy ponad termin planowanego zakończenia pobytu na Sri Lance. Konieczne jest posiadanie dokumentów podróży TUI lub biletu powrotnego. Każdy cudzoziemiec powinien posiadać środki finansowe w wysokości minimum 30 USD na dzień pobytu.
• Nie ma obowiązku szczepień ochronnych, ale zalecane jest zaszczepienie się przeciw żółtaczce typu A i B oraz tężcowi.
• Zaleca się ostrożność przy wyjazdach do północno-wschodnich regionów:Jaffna, Mannar, Mulattivu i Vavuniya. Należy ściśle stosować się do wskazówek i poleceń ze strony służb bezpieczeństwa.


Stany Zjednoczone

• Obywatele polscy muszą posiadać wizę wydaną przez Konsula Stanów Zjednoczonych. Nie ma możliwości uzyskania wizy na granicy. Koszt wizy to ok. 160 USD/1 os. Przedstawicielstwa dyplomatyczne USA w Polsce znajdują się w Warszawie (Aleje Ujazdowskie 29/31, 00-540 Warszawa, Tel.: +48 22 504 2000) i Krakowie (ul. Stolarska 9, 31-043 Kraków Tel.: +48 12 424 5100). Ambasada jest zamknięta w święta amerykańskie i polskie. Konsulat w Krakowie obsługuje mieszkańców województw południowych: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego, świętokrzyskiego oraz podkarpackiego. Mieszkańców wszystkich pozostałych województw obsługuje Sekcja Konsularna Ambasady USA w Warszawie.
Wniosek DS -160 dostępny na stronie Ambasady USA. Źródłem wyżej podanych informacji jest strona internetowa Ministerstwa Spraw Zagranicznych oraz strona internetowa Ambasady USA w Polsce. TUI Poland nie pośredniczy w wyrabianiu wiz do Stanów Zjednoczonych.
• W przypadku osób podróżujących na podstawie paszportu, wydanego przez kraj inny niż Polska, klienci zobligowani są do sprawdzenia w Ambasadzie Stanów Zjednoczonych przepisów celnych ich obowiązujących.
Dla obywateli krajów objętych programem o ruchu bezwizowym (VWP) obowiązkowa jest rejestracja w systemie ESTA (Electronic System For Travel Autorisation) - lista krajów uczestniczących w programie dostępna na poniższej stronie: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/WebHelp/ESTA_Screen-Level_Online_Help_1.htm#vwp2.
ESTA jest systemem służącym do określenia, czy dana osoba jest uprawniona do wjazdu na terytorium Stanów Zjednoczonych. W celu rejestracji i wniesienia opłaty, najpóźniej na 72 godziny przed planowaną podróżą, należy wypełnić formularz dostępny na stronie poniżej: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/. – Klienci powinni posiadać wydrukowaną kopię potwierdzenia złożenia wniosku o zezwolenie na wjazd na terytorium USA w systemie ESTA i okazać ją podczas odprawy na lotnisku (zarówno na lotnisku w Polsce, jak i w ew. porcie przesiadkowym i w USA).
• Przydatne linki:
o ubieganie się o wizę: http://www.ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-visaapply.asp
o wniosek wizowy DS.-160: https://ceac.state.gov/genniv/
o umówienie terminu rozmowy: http://www.ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-appointmentschedule.asp
o szczegóły (koszty, sposób aplikacji) na stronie: http://ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-visaapply.asp
• Ważność paszportu powinna o 6 miesięcy przekraczać planowany okres pobytu w Stanach Zjednoczonych.


Tanzania (Zanzibar)

Wizę pobytową można uzyskać w przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych Tanzanii (Polska podlega kompetencji terytorialnej Ambasady Tanzanii w Berlinie), a także w na głównych przejściach granicznych (również na lotnisku na Zanzibarze). Oprócz wniosku wizowego należy dołączyć jedno zdjęcie paszportowe. Koszt jednokrotnej wizy turystycznej ważnej przez 90 dni to 50 USD. Wykupiona wiza obowiązuje zarówno na terenie Tanzanii, jak i na Zanzibarze - dowód wniesienia opłaty wizowej należy zachować do ewentualnej kontroli. Paszport musi być ważny co najmniej 6 miesięcy od chwili przekroczenia granicy. Warunkiem wjazdu jest okazanie dokumentów podróży TUI bądź biletu powrotnego.


Indonezja (Bali)

Obywateli Polski, udających się do Indonezji w celach turystycznych są zwolnienie z obowiązku wizowego. Ruch bezwizowy możliwy jest jedynie na 5 międzynarodowych lotniskach (Soekarno Hatta – Jakarta CGK, Ngurah Rai – Bali DPS, Kualanamu – Medan KNO, Juanda - Surabaya SUB oraz Hang Nadim – Batam BTH) oraz w 9 międzynarodowych portach morskich (Bandar Bentan Telan Lagoi (Tanjung Uban), Bandar Seri Udana Lobam (Tanjung Uban), Batam Center – Batam, Citra Tri Tunas Batam, Marina Teluk Senimba Batam, Nongsa Terminal Bahari Batam, Sekupang Batam, Sri Bintan Pura (Tanjung Pinang), Tanjung Balai Karimun (Tanjung Balai Karimu)). W w/w portach lotniczych i morskich obywatel Polski otrzyma bezpłatne zezwolenie na wjazd do Indonezji i 30-dniowy pobyt, który nie może zostać ani przedłużony, ani zamieniony na pozwolenie na pobyt stały. Przy dłuższych pobytach, przy celach wyjazdu innych niż turystyczny/biznesowy oraz w przypadku posiadania paszportu tymczasowego o wizę należy aplikować w Ambasadzie Indonezji w Warszawie. Przy wjeździe do Indonezji paszport musi być ważny minimum 6 miesięcy. Na żądanie władz imigracyjnych należy okazać dokumenty podróży TUI bądź bilet powrotny.


Malediwy

Na lotnisku w Male podczas kontroli paszportowej otrzymuje się bezpłatnie stempel władz imigracyjnych zezwalający na wjazd i pobyt na terytorium Malediwów do 30 dni. Warunkiem otrzymania wizy pobytowej (turystycznej) jest: przedstawienie ważnego paszportu, dokumentów podróży TUI bądź biletu powrotnego i rezerwacji hotelu.
Pobyt cudzoziemca na wyspie zamieszkanej przez ludność miejscową w celach innych niż turystyczny wymaga zgody MSW lub zaproszenia od przedstawiciela społeczności lokalnej, potwierdzonego przez MSW.
Obowiązuje zakaz wwozu na terytorium Malediwów: broni, amunicji i materiałów wybuchowych, materiałów i publikacji pornograficznych; rzeczy uznanych za naruszające zasady islamu, w tym przedmiotów innych kultów i religii, wieprzowiny i produktów z niej pochodzących oraz alkoholu (jest on dozwolony tylko na terenie resortów turystycznych).
Zabroniony jest eksport skorup żółwi i koralowców.


Mauritius

Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego przy pobytach do 90 dni. Powinny być spełnione następujące warunki: ważne dokumenty podróży TUI bądź posiadanie biletu powrotnego, potwierdzona rezerwacja miejsca zamieszkania oraz posiadanie środków niezbędnych do utrzymania się w czasie pobytu. Paszport musi być ważny w dniu planowanego opuszczenia terytorium Republiki Mauritiusa przez co najmniej 6 miesięcy.


Seszele

Obywatele polscy są zwolnieni z obowiązku wizowego przy pobytach do 90 dni. Podróżni powinni mieć dokumenty podróży TUI lub bilet powrotny oraz książeczkę szczepień. Należy podać adres planowanego miejsca pobytu.
Szczepienie przeciwko żółtej febrze wymagane jedynie od osób w wieku powyżej 1 roku, które w okresie 6 dni przed przylotem na wyspy przebywały w strefie występowania tej choroby.


Jamajka

Obywatele polscy zwolnieni są z obowiązku wizowego przy pobytach turystycznych bądź związanych z wymianą kulturalną, jeśli pobyt nie przekracza 30 dni. W przypadku pobytu dłuższego niż wskazany bądź wizyty w innym celu, wymagana jest wiza wydawana przez Ambasadę Jamajki w Berlinie. W celu uzyskania bliższych informacji można zwrócić się do Konsulatu Honorowego Jamajki w Polsce na poniższy adres:

KONSULAT JAMAJKI W WARSZAWIE
ul. Hubickiego 27, 05-140 Serock
Tel. / Fax: (22) 782 71 35
Telefon komórkowy: 608 028 553
E-mail: kimar@qdnet.pl

Paszport musi być ważny co najmniej 6 miesięcy. Wymaga się okazania biletu powrotnego. W przypadku turystów indywidualnych (bez wykupionego pakietu turystycznego) służby migracyjne mogą żądać okazania środków finansowych potrzebnych na deklarowany okres pobytu (gotówka lub karty kredytowe) oraz prosić o szczegółowy plan pobytu. Turysta powinien móc wykazać rezerwację w hotelu, pensjonacie czy zaproszenie do przyjaciół.


Czarnogóra

Obywatele RP mogą przekraczać granicę Czarnogóry, przejeżdżać tranzytem i przebywać na jej terytorium do 30 dni na podstawie ważnego dowodu osobistego. Ze względu na niejednoznaczne regulacje w kwestii dokumentów podróży wymaganych od nieletnich oraz niejednolitą praktykę straży granicznej, zaleca się aby osoby nieletnie udające się do Czarnogóry posiadały ważny polski paszport. Pobyt, który przekracza 30 dni, a nie przekracza 90 nie wymaga posiadania czarnogórskiej wizy i jest możliwy na podstawie ważnego paszportu. Przy pobytach dłuższych niż 90 dni, obywateli RP obejmuje obowiązek wizowy. Zgodnie z przepisami czarnogórskimi osoby małoletnie podróżujące do tego kraju bez opieki rodziców (opiekuna prawnego) powinny posiadać ich pisemną zgodę. Dokument powinien być potwierdzony notarialnie i przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego na język serbski lub czarnogórski. W dokumencie należy umieścić termin pobytu małoletniego na terytorium Czarnogóry, jego dane osobowe wraz z numerem paszportu oraz dane osobowe osoby pełnoletniej pod której opieką znajdzie się dziecko w trakcie podróży. Małoletni nie posiadający właściwej zgody rodziców (opiekuna prawnego) nie mogą przekroczyć granicy Czarnogóry.